Speciale Tekens?
Betrokkenheid bij sociale media kan beperkingen met zich meebrengen, zoals het gebruik van speciale tekens. Dit komt doordat je gebonden bent aan de aangeboden opties van het platform, en wat betreft opmaak zijn de keuzes nogal beperkt.
Daarom gebruiken steeds meer mensen speciale tekens om teksten als 𝘈𝘢𝘯𝘣𝘪𝘦𝘥𝘪𝘯𝘨, 𝙎𝙥𝙚𝙘𝙞𝙖𝙖𝙡 𝙫𝙤𝙤𝙧 𝙟𝙤𝙪! of zelfs 𝕠𝕟𝕝𝕚𝕟𝕖 𝕞𝕒𝕣𝕜𝕖𝕥𝕚𝕟𝕘 𝕥𝕣𝕒𝕚𝕟𝕚𝕟𝕘 te publiceren op de verschillende social media kanalen.
Hoe gebruik je speciale tekens?
Om dergelijke teksten te plaatsen die opvallen omdat ze opgemaakt zijn moet je je tekst eerst ergens anders intypen. Er bestaan verschillende sites die van ‘normale’ teksten speciale tekens (unicode genaamd) maken. LingoJam is zo’n platform, maar als je een beetje zoekt vind je er meer.
Ze hebben allemaal hetzelfde uitgangspunt: je typt tekst en de site maakt er unicode tekens van.
En daar heb je direct het probleem dat met dergelijke sites -en de social media updates die ermee verrijkt worden- hebben. Het zijn geen teksten meer, maar losse, onsamenhangende tekens. Eigenlijk een serie plaatjes achter elkaar. En die worden niet gevonden als je naar de oorspronkelijke tekst zoekt!
Dus in onze voorgaande voorbeelden kun je zoeken wat je wilt naar de woorden, maar je zult de social media posts die dergelijke speciale tekens bevatten nooit vinden. Dat is in de eerste gevallen misschien niet zo’n groot probleem, maar in het laatste geval wel!
Als jij online marketing trainingen aanbiedt, dan wil je dat mensen die daarnaar zoeken jouw update vinden. Maar omdat die bestaat uit losse onsamenhangende tekens wordt die dus niet gevonden, terwijl die van jouw concurrent die normale tekst gebruikte wel gevonden wordt.
Conclusie
Speciale tekens als unicode laten jouw social media updates eruit springen en geven je de kans om extra aandacht naar jouw update te trekken. Maar als je wilt dat die update ook via zoeken gevonden wordt, dan zul je die belangrijke zoekwoorden gewoon moeten plaatsen, of ze nog een keer als gewone tekst erna of ervoor moeten plaatsen om gevonden te worden.
Dus niet alleen ‘𝕠𝕟𝕝𝕚𝕟𝕖 𝕞𝕒𝕣𝕜𝕖𝕥𝕚𝕟𝕘 𝕥𝕣𝕒𝕚𝕟𝕚𝕟𝕘’, Maar wel ‘𝕠𝕟𝕝𝕚𝕟𝕖 𝕞𝕒𝕣𝕜𝕖𝕥𝕚𝕟𝕘 𝕥𝕣𝕒𝕚𝕟𝕚𝕟𝕘, op zoek naar een online marketing training voor jouw organisatie…’. Op die laatste manier trek je dus wel de aandacht, maar wordt je ook op de normale manier gevonden (en trek je weer extra aandacht in de zoekresultaten door de speciale tekens.