YouTube voor video
YouTube is de tweede grootste zoekmachine ter wereld na Google. Dus als je een video online wil delen dan lijkt het logisch om die te plaatsen op YouTube en daarna de link te delen via het social media kanaal of de kanalen waar jij actief op bent.
En toch is dat niet de beste manier om optimaal gebruik te maken van video op social media, omdat de algoritmes die bepalen wie wat wanneer te zien krijgen de voorkeur geven aan ‘native’ video.
Natuurlijke uploads betreffen het direct plaatsen van video’s via een sociaalmediakanaal, waarbij ze naadloos worden geïntegreerd in updates of berichten. Dit staat in contrast met het gebruik van een YouTube-link, die gebruikers doorverwijst naar een video die op het YouTube-platform is gehost.
Welke platformen ondersteunen native video
Elk van de grote social media platformen –LinkedIn, Twitter, Facebook, Instagram- ondersteunen native video. Er zijn echter soms wel beperkingen waar je rekening mee moet houden!
Per platform
Video’s in organische updates mogen maximaal 3 minuten of 75MB zijn.
Video’s op Twitter die organische geplaatst worden mogen 140 seconden zijn (was 30 tot voor kort). Houd er wel rekening mee dat de limiet 512 MB is.
Mocht je toegang hebben tot Twitters Media studio (http://studio.twitter.com) dan kun je video’s van 10 minuten organisch plaatsen en krijg je nog meer mogelijkheden voor je video zoals een titel eraan geven en een call 2 action (CTA) aan het eind. Dat kan bijvoorbeeld een url zijn om meer informatie te zoeken.
Voor Facebook moet je rekening houden met het feit dat je video maximaal 240 minuten (ofwel 4 uur!) mag zijn. Dus heb je nog ambitie om een speelfim te maken, dan kun je die zonder probelmen daar posten.
Maar de meesten van ons hebben geen tijd 9en zin0 om zo’n lange video op Facebook te kijken, dsu houdt de lengte voor ‘normale’ video’s onder de drie minuten.
Voor Instagram heb je twee opties: newsfeed (de ‘normale’ timeline) en IGTV. Voor de newsfeed mogen je video’s niet langer zijn dan 60 seconden. Voor IGTV geldt een limiet van 60 minuten.
Het ondertitelen van je video is belangrijk.
De meeste social video’s worden bekeken op een mobiel apparaat blijkt uit onderzoek. En daar moet je rekening mee houden. Mensen zijn onderweg en hebben vaak het geluid uitstaan. Dus als jouw video dingen uitlegt via een persoon in beeld of via voice over moet je je video ondertitelen.
Daar zijn allerlei aparte sites voor, Google maar even, maar ik wil één tip meegeven.
De site Triple8.tv laat je gratis video’s ondertitelen, zelfs in het Nederlands, via AI. Ik heb het al een paar keer geprobeerd en was elke keer onder de indruk van hoe goed en makkelijk dat gaat.
Je uploadt je video, laat de site het ondertitelen en hoeft vervolgens slechts enkele kleine aanpassingen te maken. Daarna download je de inhoud en kun je deze op je eigen kanalen plaatsen. Als het niet langer is dan een uur, is dit ook volledig gratis!
Dus geen YouTube meer?
Natuurlijk wel! Zoals we begonnen te zeggen is YouTube de tweede grootste zoekmachinea na Google, dus daar moet je zeker jouw video’s plaatsen. Daarna kun je ze bijvoorbeeld embedden in je site; YouTube is daar nog steeds perfect voor.
Alleen je video’s op social media kanalen moeten geen YouTube links zijn. Lijkt wel makkelijker, maar aan het eind ben je beter af met iets meer werk, maar ook meer kijkers!