Het is 11.13 uur op een dinsdagmorgen, je opent je Facebook account. Je denkt bij jezelf even op Facebook kijken en daarna weer door met werk. Vervolgens is het 11.36 en heb je ondertussen 5 videoadvertenties bekeken, gekeken hoe je een taart maakt van M&M’s en KitKats. Dit allemaal terwijl je hooguit 3 minuten op je tijdlijn wilde kijken. Ja, dat is de kracht van videocontent. Daarom worden video’s steeds belangrijker in het bedrijfsleven, mensen kijken liever een video dan dat ze een tekst lezen. Wist je dat videocontext ideaal geschikt is voor een bedrijf? Waarom en welke vormen zijn er? Dat lees je in deze blog.
Wat is er speciaal aan videocontent?
Videocontent is de laatste jaren enorm populair geworden. De toename aan populariteit is te danken aan de opkomst van social media en het aantal telefoons met camera. Uit onderzoek van LVB Networks blijkt dat videocontent beter presteert dan geschreven teksten. Zo kan 60 procent van de kijkers van een video na 72 uur nog herinneren waar de video over ging. Dit terwijl maar 10 procent van de lezers na 72 uur nog kan onthouden waar de tekst over gaat. Maar videocontent heeft nog meer indrukkwekende cijfers:
Videocontent: de indrukwekkende cijfers
De volgende cijfers komen van een onderzoek uitgevoerd door Ethos3.
- De verwachting is dat in 2019, 80 procent van al het webverkeer uit het kijken van video’s zal bestaan. Dit komt mede door de opkomst van videostream services en social media.
- Wil je dat meer mensen je mail openen? Het toevoegen van een video aan de email kan dit verhogen met 200 tot 300 procent.
- Het toevoegen van een video’s op landingspagina’s kan zorgen voor 80 procent meer conversie.
- 90 procent van onlineklanten geeft aan dat video’s helpen bij het maken van een koopbeslissing.
- Na het kijken van een onlinevideo over een bepaald product is 64 procent van de kijkers meer overtuigd om het product te kopen.
- 1 minuut aan video is gelijk aan 1.8 miljoen worden. Dat is 30.000 woorden per seconden.
4 redenen waarom ook jij videocontent moet gaan creëren
Reden 1: Video zorgt ervoor dat mensen je merk gaan kennen
Volgens het onderzoek van Ethos3 blijkt dat 80 procent van de deelnemers video’s kon onthouden en beschrijven die ze in de afgelopen maand hadden gekeken. Dit komt omdat visuele dingen (zoals afbeeldingen en video’s) makkelijker te onthouden zijn dan teksten. De respondenten konden onderwerpen van video’s onthouden en vaak zelfs nog de naam van het bedrijf noemen. Het is daarom belangrijk dat ook in de video de huisstijl van het bedrijf uitstraalt en het logo naar voren komt.
Reden 2: Het is goed voor de SEO-resultaten van de website
Video’s die worden toegevoegd aan je website hebben een positieve invloed op de ranking van je website. Zo is de kans op om de eerste zoekresultatenpagina van Google te komen 56 procent groter dan wanneer je geen videocontent hebt op je website. Dit komt onder andere door de bezoektijd van een website. Google hanteert bepaalde namelijk bepaalde rankingsfactoren waarmee ze bepalen op welke plaats in de zoekresultaten je website komt te staan. Een van deze factoren is de bezoektijd van een website. Het plaatsen van filmpjes op je website zorgt er in veel gevallen voor dat de gemiddelde zoektijd van je website toeneemt. Dit heeft dus een positieve invloed op de ranking van je website.
Reden 3: Videocontent wordt meer gedeeld
Videocontent heeft 1200% (!) procent meer kans om gedeeld te worden dan losse linkjes of teksten. Ook is de kans op interactie met geïnteresseerde 60% groter in vergelijking met geschreven tekst. Het is namelijk veel leuker om een leuk kort filmpje door te sturen naar je vrienden.
Reden 4: Videocontent werkt op alle devices
Waar het vroeger lastig was om een videoplayer werkend te krijgen binnen een website, is dit nu een eitje geworden. De video getoonde video zal zowel werken op mobiele apparaten als op desktopcomputers. Hierdoor wordt het bereik van de video ook groter en zal het zorgen voor een betere SEO-ranking.
Soorten videocontent die ook jij kunt toepassen!
Productfilmpjes en instructiefilmpjes
Productfilmpjes zijn geschikt om de werking en de functies van een product te demonstreren. Vaak hebben de producenten van de producten al een video gemaakt over het product. Overweeg dan om deze video toe te voegen aan de productpagina van je website. Stelt de producent hun filmpje niet beschikbaar of is er geen filmpje. Probeer zelf eens een filmpje te maken. Vervolgens kun je kijken of deze aanpak werkt. Een goed voorbeeld van een bedrijf dat veel gebruik maakt van product en instructiefilmpjes is Coolblue. Op hun webwinkel vind je bij bijna elk product wel een toepasselijk filmpje. Een goed voorbeeld van een duidelijk productfilmpje dat duidelijk de eigenschappen van een product laat zien op een leuke manier is het volgende filmpje
Bedrijfsfilmpje
Bedrijfsfilmpjes worden vooral ingezet om geïnteresseerde meer te laten weten over het bedrijf. Ook is het geschikt om te gebruiken om personeel aan te trekken. Zo kun je natuurlijk fantastische teksten schrijven over hoe geweldig jouw kantoor is en hoe gezellig de collega’s zijn. Maar je gelooft het pas als je het ook op beeld ziet. Bedrijfsfilmpjes zijn ook geschikt om te delen op LinkedIn en andere social media platformen. En bovendien; in plaats van mensen op verjaardagfeesten uitleggen waar je werkt kun je natuurlijk ook gewoon een filmpje laten zien. Bedrijfsfilmpjes hebben vaak een suf imago gecombineerd met slecht acteerwerk en de welbefaamde Word-Art titels. Twitter vatte dit allemaal samen in hun ironisch bedrijfsfilmpje
Omslagvideo’s
Omslagvideo’s zijn filmpjes die vaak worden getoond in de banner op de homepagina van een website. Ook op Facebook kunnen tegenwoordig omslagvideo’s worden geplaatst.De omslagvideo’s zorgen ervoor dat bezoekers geïnteresseerd raken in de video en zo het filmpje afkijken. Google registreert de tijd dat bezoekers op een website zitten en past dit toe in de SEO-ranking. Hoe langer personen op je website verblijven hoe gunstiger dit is voor de SEO-ranking. Doordat veel mensen een omslagvideo bekijken zal Google een hogere bezoekerstijd registreren. Bovendien is een omslagvideo ideaal te gebruiken als middel om sfeerimpressies van het bedrijf weer te geven.