Teksten schrijven voor je WordPress website kan vrij lastig zijn. De teksten moeten leuk, interessant, informerend zijn en toch mensen aanspreken. Maar de tekst schrijven is pas één van de vele onderdelen bij het maken van webteksten. Wat heeft een goede webtekst voor zin als je doelgroep je artikel niet kan vinden? Om goed online vindbaar te zijn, is het kiezen van de juiste zoekwoorden en termen heel belangrijk. Een pakkende titel met de juiste zoekwoorden schrijven is hier een voorbeeld van. Maar hoe vind je de juiste zoektermen en de juiste woorden? Daarvoor gebruik je de Ubersuggest tool.
Wat is Ubersuggest?
Ubersuggest is een gratis online tool waarmee er gezocht kan worden op bepaalde termen en zoekwoorden. Ook kun je zien wat de competitie is op een zoekwoord en wat de CPC (Cost Per Click) zou zijn. Het is een zeer handige tool om potentiële zoekwoorden met elkaar te vergelijken.
Wat zijn de nieuwe functionaliteiten?
Een paar maanden geleden kondigde de eigenaar van Ubersuggest (Neil Patel) al aan dat er een nieuwe versie van Ubersuggest aan zou komen. Ook kondigde hij aan dat ook deze versie gratis te gebruiken is. 25 september 2019 was het dan zover, de nieuwe versie van Ubersuggest werd in gebruik genomen. De nieuwe tool heet Ubersuggest 2.0. Helaas zijn nog niet alle functies uitgerold door Neil Patel. In de eerste versie van Ubersuggest 2.0 is het Keyword Overview menu aangepast. Dit menu bestaat uit de functies: Keyword Overview, Keyword Ideas, de SERP Analysis. In al deze onderdelen zijn er wijzingen doorgevoerd.
Keyword Overview
Het keyword overview laat nu het search volume zien, de SEO difficulty, de paid difficulty en de Cost Per Click. Het search volume is het aantal keer dat er gemiddeld per maand naar het ingevulde zoekwoord gezocht wordt. De SEO difficulty laat zien hoeveel SEO-concurrentie er is op dat bepaalde zoekwoord. De rating hiervan loopt van 0 tot 100 met 0 als zeer makkelijk om op gevonden te worden en 100 zeer moeilijk om op basis van SEO gevonden te worden. De paid difficulty laat zien hoe moeilijk het is om te concurreren op een SEA-zoekwoord, een zoekterm die je hebt ingesteld voor je SEA-campagne. De cost per click laat zien hoeveel je per klik moet gaan betalen als je het woord opneemt in je SEA-campagne.
Ook is er een grafiek die de populariteit van een zoekwoord laat zien verspreid over een jaar.
Zo kun je zien in welke maand het zoekwoord populair is. Denk bijvoorbeeld aan Sinterklaas, zoals zichtbaar is in de grafiek wordt er alleen rondom december veel gezocht op Sinterklaas.
Keyword Ideas
Dit menu is qua uiterlijk het hetzelfde gebleven, er zijn echter wel functionaliteiten toegevoegd. Keyword Ideas laat ideeën zien van zoekwoorden die je in plaats van of in combinatie met je huidige zoekwoord kan gebruiken. In Ubersuggest 2.0 worden de zoekwoord ideeën gehaald van Google Suggest en Adwords. Bij keyword ideas kun je net als bij keyword overview ook de cost per click, de SEO difficulty en paid difficulty zien.
Een andere nieuwe functie die is toegevoegd aan Ubersuggest is dat je nu aan de rechterkant van het scherm de top 100 websites kan zien die gebruik maken van dat zoekwoord. In dit overzicht worden ook het aantal bezoekers getoond in combinatie met het aantal social shares dat ze hebben.
Een andere functie is de mogelijkheid tot filteren van de zoekwoorden, je kunt minimum en maximum invullen bij alle onderdelen zoals CPC en SEO difficulty.
SERP-analysis
SERP-analysis laat (net als aan de rechterzijde bij Keyword Ideas) de top 100 websites zien die gebruik maken van een bepaalde zoekterm. De nieuwe functie die aan de SERP-analyse die is toegevoegd dat je nu ook meerdere talen en meerdere regio’s testen. Zo kun je nu Nederland en België samenpakken in de SERP-analyse.
Wat zijn de nieuwe functionaliteiten van Ubersuggest?
Ondanks dat Ubersuggest 2.0 pas net is uitgerold, is er al een aankondiging gemaakt dat er een functie genaamd: Domain Overview wordt toegevoegd.
Deze toevoeging gaat ervoor zorgen dat je een link van een website kan invoeren. Ubersuggest gaat dan een analyse maken van de webpagina. Het domain overnieuw functie gaat bestaan uit de volgende (nieuwe) onderdelen:
Een traffic analyzer: Deze functie kan analyseren hoeveel procent van de bezoekers via organische zoekresultaten op een website komen.
Organic keywords: dit onderdeel laat zien hoeveel organische zoekwoorden er bevinden in de desbetreffende website.
Paid keywords: hiermee kun je zien van hoeveel betaalde zoekwoorden de website gebruik maakt.
Total traffic: deze functie laat zien hoeveel bezoekers de pagina per maand bezoeken.
Paid ad cost: laat een schatting zien van hoeveel de website besteed aan AdWords campagnes.
Alternatieven voor Ubersuggest
Buiten Ubersuggest zijn er nog een aantal andere websites die gebruikt kunnen worden om de juiste zoekwoorden te vinden.
- Google keyword planner: de Google Keyword Planner was vroeger een gratis te gebruiken tool om zoekwoorden met elkaar te vergelijken en te analyseren. Echter kan deze tool van Google nu alleen nog maar gebruikt worden in combinatie met een AdWords- campagne voor je website. Het gebruik van de tool kost dus geld.
- Google Trends: Google trends is een gratis te gebruiken tool. Google trends laat zien over welke onderwerpen er momenteel veel zoekopdrachten zijn. Google trends is voornamelijk handig om in te spelen op trends die op dat moment spelen.
- Kwfinder: deze website lijkt nog het meest op de originele versie van Google keyword planer. Het nadeel is dat je maar 2-5 onderzoek per dag kan uitvoeren met de gratis versie.
- Keywordtool.io: : de gratis versie mist zoekvolumes, zo kun je niet zien hoeveel mensen naar een bepaald zoekwoord zoeken.
Wij helpen je graag
Wij van Creative Studio gebruiken verschillende zoekwoorden tools om het meeste te halen uit onze geschreven teksten. Ook passen wij meerdere zoekwoorden tools toe om zo het maximale uit SEO en SEA-campagnes te halen.
Heeft u toch nog vragen of interesse in onze diensten?
Neem dan contact met ons op! info@creativestudio.nl of bel ons op: 085-2733755