Alle informatie dat je zelf op internet verspreidt vormt jouw online identiteit. Het is het broodkruimelspoor dat je achterlaat en op elk gewenst moment kunt opzoeken. Belangrijk dus om hier goed over na te denken. Zo heb je vast wel eens iemand opgezocht op Facebook en zijn profielpagina doorgescrolld om er achter te komen wie dit nu precies is. Dit geldt voor personen zo, maar ook voor bedrijven. Alles wat online te vinden is over een persoon of bedrijf draagt bij aan de beeldvorming van de lezer.
Daarom is het essentieel om stil te staan bij de online identiteit van je bedrijf. Al is de meerderheid daar nog niet van overtuigd (nu.nl). Wie zijn we en wat laten we zien op het internet? Online identiteit definieert zich in de wijze hoe iemand zich online wenst te profileren. Het is de uitstraling van je bedrijf of merk op internet, de manier waarop je wilt overkomen op klanten en potentiële klanten. Alle online uitingen die je verspreidt over het wereldwijde web zorgen voor een totaal pakket waar de lezer zijn oordeel over velt.
Tegenwoordig is het voor een bedrijf essentieel om online te zijn. Als het niet op het web te vinden is, loopt het toch een grote stap achter op zijn concurrenten (die wel online te vinden zijn). Daarvoor moet het naast een offline identiteit ook een online identiteit ontwikkelen.
Website
De website is het bekendste onderdeel. Als het goed is, vertelt deze plek hoe het bedrijf heet, wat het bedrijf doet en waar het bedrijf te vinden is. Maar een potentiële klant wil meer weten. Wie je bent bijvoorbeeld, wie je klanten zijn en hoe zij over jou denken. De klant wil een persoonlijk verhaal horen waarin het voor hem of haar duidelijk is wie er achter het bedrijf zitten en waar het bedrijf voor staat.
Denk bijvoorbeeld aan:
- Een pagina over jezelf met een persoonlijk verhaal. Waarom doe je wat je doet?
- Een plek voor testimonials van tevreden klanten die vertellen over hun samenwerkingservaringen met jouw organisatie.
- Een blog bijhouden om jezelf professioneel te profileren. Laat zien dat je verstand hebt van jouw vakgebied.
- Ook de gebruiksvriendelijkheid van je website draagt bij aan een sterkere online identiteit. Neem je website kritisch onder de loep: straalt dit uit wie we zijn?
Social Media
Maar daar is niet alles mee gezegd. Ook alle uitingen op social media dragen bij aan de online identiteit van jouw organisatie. De social media kanalen hebben hun eigen huisstijl (het blauwe van LinkedIn, Facebook en Twitter bijvoorbeeld), daarom is het lastiger om de kleuren van jouw organisatie hierin tot uiting te brengen. Op deze kanalen komt jouw online identiteit tot leven door de manier van reactie en interactie met jouw klanten en/of volgers. Daarnaast kun je op enkele manieren nog zo veel mogelijk jouw online identiteit vormgeven door met afbeeldingen. Denk hierbij aan je profielfoto, coverfoto en afbeeldingen die je in berichten kunt delen. Door het informele en interactieve karakter van social media kan het voorkomen dat de verschillende uitingen botsen met de identiteit van het bedrijf.
Twee social media tips
- Wijs iemand binnen het bedrijf aan als social media verantwoordelijke voor alles wat op de sociale kanalen gebeurt en geplaatst wordt. Zo voorkom je verschil in uitingen en zorg je voor een sterker geheel, wat bijdraagt aan de online identiteit.
- Maak een social media lay-out voor berichten, waardoor je berichten herkenbaar worden en je eigen huisstijl op social media kunt doorvoeren.
Online Media
Naast de twee belangrijkste onderdelen van online identiteit, zoals hierboven benoemd, zijn er nog meerdere kanalen waarin jouw bedrijf benoemd worden. Denk aan online kranten, bedrijfsgidsen of discussiefora. Zoek jouw bedrijf op het internet op en ga na of datgene wat je tegenkomt overeenkomt met jouw online identiteit. Wat schrijven anderen over je en hoe zou dat meer kunnen overeenkomen met jouw online identiteit?
Jouw online identiteit moet centraal staan in alles wat je online doet. Op die manier probeer je de gewenste indruk te maken op de lezer van jouw online uiting.
Creative Studio helpt jou met het vinden van jouw online identiteit en optimaliseert jouw website.