Vanaf 28 mei moeten ondernemers die een webshop runnen voldoen aan de nieuwe regels die de EU heeft aangenomen in november 2019.
De regels gaan specifiek over webshop reviews, kortingen en gepersonaliseerde aanbiedingen. Ook krijgen ‘gratis’ online diensten (zoals social media), online marktplaatsen en vergelijkingssites te maken met deze aangescherpte regels.
Doe je online zaken, dan is het dus van belang dat je dit even goed doorleest en controleert wat er voor jou van toepassing is.
Als merchant is het belangrijk om rekening te houden met deze nieuwe regels en je shop op tijd in orde te brengen. In dit artikel vertellen we meer over de 6 aanstaande veranderingen en wat je moet doen om aan de regels te blijven voldoen.
Nieuwe regels voor webshop
Maar eerst even over het waarom van de nieuwe regels?
De nieuwe regels voor online verkopen zijn bedoeld ter bescherming van consumenten tegen onder andere desinformatie en komen voort uit aangescherpte Europese richtlijnen daarvoor. Om aan deze Europese richtlijnen te voldoen, zijn er wat aanpassingen nodig in het Nederlandse reglement. Deze aanpassingen worden op 28 mei 2022 van kracht.
Als je online iets verkoopt via je eigen website, maar ook als je regelmatig iets verhandelt via Marktplaats, Catawiki of andere online sellers platformen, dan moet je voldoen aan de nieuwe regels. De tijd dringt, dus als je daar niet nú mee aan de slag gaat loop je gevaar te laat te zijn!
Webshop reviews
Als je op je website/ sellers platform beoordelingen laat zien van klanten dan worden de regels waar je je aan moet houden verscherpt! Zo moet je binnenkort verplicht melden:
- Hoe je waarborgt dat de recensies van echte klanten zijn die het product ook echt hebben gekocht en gebruikt.
- Of je zowel alle positieve alsook negatieve reviews verwerkt.
- Of er sprake is van sponsoring (geldelijke of in natura) en of je voor bepaalde beoordelingen betaalde.
Daarnaast wordt het streng verboden om op social media valse consumentenbeoordelingen, zoals het laten plaatsen van geautomatiseerde likes, weer te geven.
Voor potentiële klanten tot aankoop overgaan bij een bepaalde -nieuwe- website kijken ze eerst naar ervaringen van eerdere klanten. Die hebben grote invloed op hun eventuele aankoopbeslissing. Door de aangescherpte maatregelen kunnen zij vanaf nu een eerlijkere beslissing nemen.
Laat je online reviews zien op je website? Controleer dan snel of deze aan de nieuwe voorwaarden voldoen. Is dat -nog- niet het geval, zorg dan dat je vóór 28 mei 2022 meer duidelijkheid geeft in je reviews.
Om dit voor de toekomst makkelijker te maken voor je zou je kunnen overwegen om een platform als Trustpilot in te zetten. Die bieden je de mogelijkheid om dit proces enorm voor je te vergemakkelijken.
Kortingen geven in jouw webshop
Hoe hoger de korting, hoe meer klanten het product of de dienst zouden willen hebben. Daarom zie je in de aanloop van grote kortingsacties als Black Friday vaak dat producten in prijs stijgen, om op de dag zelf met enorme korting te worden aangeboden. Of op de dag zelf wordt net gedaan alsof de prijs eerder hoger was, alleen om de korting spectaculair te laten lijken.
Vanaf 28 mei aanstaande mag deze manier van korting geven dus niet meer. Webshops mogen geen verzonnen prijs meer nemen als uitgangspunt voor de korting. Als je gebruik maakt van een van-voor-korting, moet je daarbij uitgaan van de laagste prijs die je minimaal 30 dagen voorafgaand aan de actie gebruikte voor dat artikel.
Wat echter nog wel mag, is je korting laten zien ten opzichte van de -hogere- prijs van je concurrent of de adviesprijs die de fabrikant van een bepaald product heeft vastgesteld.
Met de nieuwe regels op komst is dit het juiste moment om alle prijzen in je webshop na te lopen en te controleren of je nog gebruik maakt van onjuiste ‘van-voor-prijzen’.
Gepersonaliseerd aanbod
Sommige webshops geven klanten een persoonlijk aanbod, bijvoorbeeld op basis van recente zoekopdrachten, aankoopgeschiedenis, woonplaats of andere kenmerken van de klant die bij de shop bekend zijn.
Wanneer je aan je klanten een soortgelijk persoonlijk aanbod laat zien, ben je vanaf 28 mei verplicht om ze daarover te informeren. Je kunt dat bijvoorbeeld doen met een pop-up scherm (let wel op dat veel mensen tegenwoordig een pop-up killer in hun browser actief hebben) of een mededeling op de betaalpagina. Door deze transparantie richting je klanten geef je hen de mogelijkheid om te kijken of ze je aanbod echt zo aantrekkelijk vinden.
Online marktplaatsen
Op online marketplaces, zoals Etsy.com, Bol.com of bijvoorbeeld Marktplaats of Amazon, kunnen klanten producten via verschillende leveranciers kopen. Tot nu toe was het voor consumenten echter niet altijd duidelijk of ze rechtstreeks iets bij de marktplaats kopen of zakendoen met een externe leverancier. Daar komt nu verandering in.
Om aan de nieuwe richtlijnen te voldoen, is het verplicht om je klanten vóórdat ze iets bij je kopen te laten weten via wie zij iets kopen. Ook moet je aangeven of ze het product kopen bij een ondernemer of particulier en onder welke voorwaarden er iets gekocht wordt.
Niet geheel onbelangrijk: deze gegevens moeten goed zichtbaar zijn voor de klant, dus niet verstopt in een afsluitend stuk met kleine letters, maar door ze een prominente plek te geven op de betaalpagina. Het is dus niet genoeg om deze informatie te verstoppen in je algemene voorwaarden die ergens gelinkt staan.
Naast de informatieplicht, krijgen online marktplaatsen ook te maken met een zogenoemde onderzoeksplicht. Dat houdt in dat online marktplaatsen van tevoren informatie moeten opvragen over de voorwaarden en juridische status (ondernemer of particulier) van de verkoper.
Let op: laat je via jouw webshop andere mensen dan alleen jij producten aanbieden? Dan ben je officieel een online marktplaats en gelden bovenstaande regels dus ook voor jou!
Vergelijking van webshops en sites
Elke website die een online zoekfunctie aanbiedt waarbij het mogelijk is om producten of diensten te vergelijken met andere aanbieders, een vergelijkingssite dus, krijgt te maken met een uitgebreide informatieplicht.
Volgens de nieuwe regels moet je van tevoren aan klanten duidelijk maken welke elementen de uitkomst van een zoekopdracht bepalen. Je mag je algoritme voor jezelf houden, maar je moet wel aangeven op basis waarvan een zoekresultaat ontstaat. Dus als aanbieders kunnen betalen om hoog in de vergelijking te eindigen moet je dat duidelijk kenbaar maken!
Betalen bedrijven voor die hoge plek in de zoekresultaten? Dan moet je hier transparant over zijn. Belangrijk is dat je deze informatie vooraf geeft en niet pas nadat een bezoeker iets bij je koopt. De informatie moet duidelijk zijn vanaf de pagina waarop je zoekresultaten staan.
Gratis online diensten
Het aanbieden van ‘gratis’ digitale diensten (zoals social media kanalen) waarvoor consumenten alleen hun persoonlijke gegevens hoeven op te geven, krijgen vanaf 28 mei ook een wat strengere regelgeving. Zo ben je verplicht informatie te geven over hoe lang klanten aan de digitale dienst vastzitten en hoe ze zich weer kunnen uitschrijven.
Klanten krijgen het recht om binnen 14 dagen zonder opgaaf van reden de digitale dienst op te zeggen. Zodra een klant opzegt, ben je als aanbieder van de dienst ook verplicht om de verwerking van verkregen klantgegevens stop te zetten en de verzamelde gegevens te verwijderen.
En als je dat niet -op tijd- doet?
Wanneer je je als webshop eigenaar niet aan de nieuwe regels houdt, ziet de Autoriteit Consument en Markt (ACM)en de Autoriteit Financiële Markten (AFM) dit als oneerlijke handelspraktijk. Deze twee instanties zullen de regels dan ook actief gaan handhaven.
Wat precies de effecten zijn van het niet -voldoende- naleven van de nieuwe regels, hangt in sterke mate af van de aard, ernst, duur, omvang en frequentie van de overtreding.
De ACM en AFM kunnen boetes opleggen of overtreders een termijn geven waarin zij het probleem moeten fixen. Boetes kunnen stevig zijn en oplopen tot wel 4% van de jaaromzet of een maximumbedrag van 2 miljoen euro. Wanneer een webshop meermaals de fout ingaat, kan een boete zelfs oplopen tot 10% van de jaaromzet.
Wat staat je dus nu te doen?
Hoewel er binnenkort dus een hoop nieuwe regels gaan gelden, zal het voor de meeste webshops geen al te grote verandering zijn. Wel is het belangrijk om er nu alvast aandacht aan te besteden. Daarom raden we aan om de regels uit dit artikel voor jezelf nog eens goed na te lopen en te bepalen welke voor jou van toepassing zijn. Controleer voor elke relevante regel in hoeverre je er al aan voldoet en wat er eventueel nog moet worden aangepast.
Misschien kom je tot de conclusie dat je je reviews nog eens wat beter onder de loep moet nemen of dat je wat aan de ‘vanaf’-prijzen in je webshop moet doen. Door in kaart te brengen wat er moet wijzigen zorg je dat je goed bent voorbereid op de komst van de nieuwe richtlijnen.