SEO Gids: 10 Strategieën voor Betere Website Zichtbaarheid

SEO, staat voor Search Engine Optimalisatie ofwel: hoe zorg ik ervoor dat de teksten op mijn website helpen bij het beter gevonden worden als potentiële klanten op zoek zijn naar mijn product of dienst. In goed Nederlands: Zoekmachine Optimalisatie.

Er bestaan vele sites en platformen die je daarbij proberen te helpen, maar soms zijn ze te simpel, en andere keren weer te complex. Daarom sommen we hieronder de belangrijkste tips op aan de hand van een handige Infographic.

1. In SEO staan keywords in de schijnwerpers.

Zoekwoorden zijn die woorden die je potentiële klant gebruikt om jouw product of dienst te vinden. Daarvoor zijn verschillende tools in omloop. Maar die tools zijn in de gratis versies meestal slechts een beperkt aantal keer te gebruiken waarna je ervoor moet betalen.

Maar met Google Search Trends kun je ook heel goed kijken welke primaire en secundaire zoekwoorden je op je site moet gebruiken. En die is en blijft dus geheel gratis. Bepaal eerst het belangrijkste onderwerp van je site, daarna kijk je welke zoekwoorden daarbij ‘passen’ op een natuurlijke manier. 

Voorbeeld:

Stel dat jouw site gebouwd is rond de verkoop van fietsen. De volgende zoekwoorden zijn voor jou dan het meest relevant: fiets of fietsen. Gerelateerde SEO zoekwoorden kunnen dan kinderfiets, meisjesfiets, jongensfiets, elektrische fiets, stadsfiets, mountainbike, enzovoort zijn. 

Door te kijken hoeveel zoekvolume elk van die extra termen heeft kun je bepalen welke gerelateerde woorden (per pagina) het belangrijkst zijn. Een synoniemenlijst kan je helpen om te kijken welke gerelateerde woorden je moet onderzoeken.

Pro-tip: als je via Google Trends dit doet kun je lager op de pagina zelfs zien of er regionale verschillen zijn als je naar beneden scrollt. Handig als je bijvoorbeeld een landelijke keten met meerdere vestigingen promoot.

2 Vind de vragen die mensen stellen

Mensen gebruiken zoekmachines om antwoord op vragen te krijgen, dus als je weet te achterhalen welke vragen mensen stellen rond jouw product of dienst, dan wordt het een stuk simpeler om jouw website zo in te richten dat deze antwoord geeft op die vragen!

Tools om te achterhalen welke vragen mensen stellen zijn bijvoorbeeld:

 

Van bovengenoemde voorbeelden zijn de eerste twee beperkt te gebruiken; je mag één of twee ‘vragen’ proberen, maar wil je meer vragen achterhalen dan moet je ervoor betalen. Quora is echter geheel gratis en blijft dat ook, hoeveel vragen je daar ook onderzoekt.

3 Zoekintentie: Een Cruciaal Aspect van SEO

Zoekintentie is een moeilijk begrip dat zoveel betekent als ‘pagina’s maken die aansluiten bij de reden waarom mensen naar iets zoeken’. Iemand die in de oriëntatiefase zit stelt andere vragen en zoekt dus andere antwoorden dan iemand die in de aankoopfase zit.

Dat wordt door een voorbeeld weer duidelijker. We gaan daarvoor opnieuw naar onze fietsenwinkel. Mensen kunnen op zoek zijn naar een nieuwe fiets, maar dat is verder onder te verdelen. 

  1. In de informerende fase zou iemand kunnen zoeken naar verschillende soorten fietsen die er zijn door te typen: “Beste fietsen”. 
  2. Een volgende –navigerende– fase in het zoek- én besluitvormingsproces is zoeken naar wat voor soort fietsen een bepaald merk biedt via: “Batavus herenfietsen”. 
  3. In de commerciële fase is al bekend welk merk en wat voor soort fiets men zoekt.  Nu zoekt men naar een vergelijking via: “vergelijking Batavus heren mountainbikes
  4. Als afsluitende transactionele variatie is men op zoek naar een plek om een aankoop te doen door naar “Beste prijs voor Batavus heren mountainbike” te zoeken.

Een perfecte SEO heeft voor iedere afzonderlijke zoekintentie een aparte pagina klaarstaan om relevante bezoekers te ontvangen met de juiste antwoorden.

4 Controleer je concurrentie op de door jouw gekozen zoekwoorden

Een bekend spreekwoord luidt: ‘Beter goed gestolen, dan slecht verzonnen!’. Nu zouden wij nooit aanraden om de content van je concurrent te stelen (Nee, echt! Niet doen, je hebt er niets aan en kan je nog schaden ook). Maar door te kijken naar wat jouw concurrentie doet kun je wel inspiratie opdoen over wat jij anders, en liefst beter kan doen. Op die manier krijgt de potentiële klant bij jou betere antwoorden dan bij je concurrent en krijg jij de deal.

Als je daarvoor de browser gebruikt die je normaal ook gebruikt worden de uitkomsten van jouw zoekopdracht echter vervuild door jouw eerdere zoekgeschiedenis. 

Om een willekeurige zoeker na te bootsen moet je de incognitomodus van je browser gebruiken. Veilig Internetten heeft een handig overzicht van de incognitomodus van verschillende browser aan kunt zetten. Als alternatief bestaan er ook tools voor.

ISearchFrom is zo’n tool die je daarvoor kunt gebruiken. Die is anoniem, laat je zoeken op basis van elke locatie en device als je er voor kiest, en biedt je tal van mogelijkheden om je zoekopdracht nog verder te specificeren op jouw wensen.

5 Maak gebruik van SEO met interne gegevens

Resultaten uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst. Dat klopt, maar als je de interne data van jouw website en sales verzamelt kun je daar wel van leren. 

  • Analyseer je Google Analytics op instap- en uitstap pagina’s (de pagina’s waar je bezoekers als eerste binnenkomen en de pagina’s waar ze waren voor ze vertrokken).
  • Kijk of sales afhankelijk zijn van seizoenswisselingen. 
  • Vraag je salesteam eens het hemd van het lijf over hoe zij -tijdens het directe contact met je bestaande klanten- sales bedrijven. Wat werkt wel en niet voor hen? 
  • Vraag die klanten ook eens hoe jouw product of dienst hen helpt bij hun business. 
  • Onderzoek social media! Kijk wat daar over soortgelijke producten en diensten gezegd wordt.
  • Vraag aan nieuwe klanten hoe ze je gevonden hebben en wat ze deed besluiten om voor jouw zaak te kiezen!
  • En last but not least: kijk wat jouw klanten nu al delen via hun eigen social media kanalen! Er bestaan geen betere sales pitches dan bestaande klanten die lovend zijn over jouw product of dienst.

6 Optimaliseer je Header, Meta Titel en Meta Beschrijving

Als mensen zoeken via een zoekmachine dan zien ze eerst de zogenaamde ‘SERP’s’, die bestaan uit de (meta) titel van je pagina, de samenvatting en eventueel de gestructureerde data eronder als het een langere pagina betreft.


Meta titel

De meta titel van je pagina hoeft niet exact overeen te komen met de titel zoals die op je pagina te zien is. Een ‘goede’ SEO titel bevat de volgende onderdelen:

  1. Is uniek en bevat het belangrijkste zoekwoord.
  2. Is tussen de 55-60 karakters lang.
    Langere titels worden door Google ingekort en eindigen met drie puntjes…
  3. Communiceert een boodschap die ook daadwerkelijk aansluit bij de inhoud van de pagina die gelinkt is.
    Probeer je de zoekmachine te misleiden, dan zullen bezoekers direct afhaken en dat ‘leert’ die zoekmachine waardoor het effect juist negatief is!

 


Meta beschrijving

De meta beschrijving bestaat uit de tekst die onder de titel te zien is:

Dit onderdeel is meestal je eerste alinea, maar je kunt het doorgaans ook aanpassen, zorg dan dat je rekening houdt met onderstaande:

  1. Bevat minimaal één, maar liefst meerdere primaire en secundaire zoekwoorden (op een natuurlijke manier gebruikt).
  2. Bevat een duidelijke call2action.
  3. Kunnen willekeurige lengte hebben, maar Google kort ze meestal in tot 155-160 karakters. 
  4. Is uniek en beschrijft de inhoud van de pagina. Google claimt dat het slim is om bijvoorbeeld de prijs en/ of de fabrikant erin op te nemen voor de beste CTR (Click Through Ratio, ofwel hoeveel mensen er doorklikken naar de pagina).
  5. Mag numerieke waarden bevatten (10 manieren om…). Artikelen die nummers in de titel gebruiken worden tot 2x vaker aangeklikt en/ of gedeeld!
  6. Mogen specifieke inhoud via brackets bevatten. Dus bijvoorbeeld [Infographic] 10 tips voor betere…
    Artikelen met brackets worden tot 38% vaker aangeklikt wat suggereert dat bezoekers graag exact weten wat ze te zien gaan krijgen.
  7. Bevatten actiewoorden zoals ‘Ontdek’, ‘Leer’, ‘Bevorder’, etc.
    Het geeft de lezer inzicht in wat ze ervan opsteken, mee kunnen. 
  8. Bevat emotionele triggers om de website te bezoeken.

7 Maak gemakkelijk leesbare, gestructureerde artikelen en pagina’s

Niet iedereen heeft een hogere opleiding, dus als je een breed publiek aanspreekt help je bezoeker dan ook als die niet de meest taalvaardige is. Dat kun je doen door:

  1. Gestructureerde opmaak in bodytekst, koppen en subkoppen.
  2. Schrijf makkelijk scanbare koppen met signaalwoorden.
  3. Geef duidelijke, informatieve paragrafen.
  4. Gebruik korte zinnen.
  5. Gebruik subonderwerpen in je teksten, dus naast de primaire zoekwoorden ook de secundaire of zelfs tertiaire zoekwoorden.
  6. Gebruik simpele taal, dus hierboven had ik niet secundaire en tertiaire zoekwoorden moeten zeggen, maar de tweede en derde interessante zoekwoorden.

 

8 Optimaliseer de impact van SEO door het gebruik van relevante afbeeldingen.

Door gebruik te maken van relevante afbeeldingen bij de tekst maak je de pagina niet alleen aantrekkelijker om te zien, maar je maakt het de lezer ook makkelijker om de teksten te verwerken. Daarnaast kun je in de alt-teksten (die blinden en slechtzienden helpt op de pagina te navigeren) ook weer relevante zoekwoorden gebruiken. Maar onthoud dat die alt-teksten in eerste instantie bedoeld zijn voor mensen met een visuele beperking!

 

9 Gebruik een duidelijke Call2action

Laat bezoekers weten wat je graag wilt dat ze doen. Plaats dus onderaan, maar ook onder relevante paragrafen, een call2action zoals ‘Koop nu’, of ‘Download de whitepaper’; afhankelijk van wat je wilt dat de bezoeker doet. Denk daarbij even terug aan het onderdeel zoekintentie!

 

10 Verbeter SEO met relevante interne en externe links.

Google bots en ook bezoekers houden er niet van om zonder duidelijk doel een pagina te verlaten. Door externe links verhoog je jouw betrouwbaarheid en door interne links, zoals deze link naar meer tips om jouw webpresence te verbeteren, geef je ze richting als ze meer informatie willen over dat onderwerp als ze de call2action op dat moment niet relevant genoeg vinden.

Bedankt voor jouw bericht!

Wij zullen zo snel mogelijk contact met jou opnemen.

Hosting solutions for you

Bedankt voor jouw sollicitatie!

Wij zullen zo snel contact met jou opnemen.

Hosting solutions for you
pop-up-circle

Solliciteer nu!

Klaar voor je nieuwe job? Upload nu je cv!