Als je je verdiept in e-commerce, is de aanbeveling om een winkel aan je website toe te voegen onvermijdelijk. De uitdaging ligt in het bepalen van de ‘beste’ winkel, rekening houdend met variabelen zoals budget, doelen en tijdsbesteding.
Om je te helpen bij het bepalen van jouw beste shopping platform maakten we een overzicht van de meest gangbare platformen.
WooCommerce
Algemeen
WooCommerce is een open-source project dat door de gratis plugin perfect werkt in combinatie met het immens populaire WordPress CMS. Volgens ‘Built With’ draait het nu al op bijna 4 miljoen websites wereldwijd. De plugin is beschikbaar in het Nederlands –wat voor veel gebruikers nog steeds een extra voordeel is, omdat je er dan zelf ook veel beter mee kunt werken.
WooCommerce biedt via haar eigen website veel mogelijkheden voor extensies en sjablonen, maar werkt ook heel goed samen met de meeste gangbare WordPress thema’s..
Gebruiksvriendelijkheid
WooCommerce is een plugin die je eerst zelf moet implementeren, wat voor de beginnende gebruiker soms een beetje overweldigend kan zijn.
Zodra de plugin is geïnstalleerd word je door de installatiewizard aan de hand van 5 stappen door het proces geholpen.
Prijs en bijkomende kosten
Gegeven het feit dat WooCommerce een gratis e-commerce plugin is, krijgt het doorlopend gratis updates vanuit de open source community (het is altijd raadzaam om de plugins van je website up-to-date te houden).
Maar voor specifieke uitbreidingen/ aanvulling op wat je gratis krijgt bestaan er betaalde plugins van WooCommerce zelf, of van de open source gemeenschap die het platform ondersteunt. Die plug-ins bevatten uitbreidingen op het gebied van SEO, betalings platforms, marketing, verzendingen, voorraadbeheer enz. De prijzen variëren tussen de $19 en $249 afhankelijk van complexiteit.
SEO
Door de brede mogelijkheid van aanpasbaarheid aan je eigen wensen en mogelijkheid om direct de source code te bewerken is WooCommerce totaal SEO-vriendelijk.
Het belangrijkste voordeel is de hoge integratie met WordPress-content en de beschikbaarheid van koppeling met WordPress plug-ins van derden.
In een vergelijking van SEO vriendelijkheid scoort WooCommerce maar liefst 97 uit maximaal 100 punten!
E-commerce sjablonen en uitbreidingen
Omdat WooCommerce als gratis plugin binnen WordPress beschikbaar is kun je jouw shop bijna altijd binnen jouw gebruikte thema gebruiken. Maar er zijn ook talloze thema’s beschikbaar als je nog moet kiezen welk thema jij wilt gaan gebruiken voor jouw website/ webshop. Zelfs als het thema van jouw keuze niet uit de voorbeelden van WordPress komt, maar bijvoorbeeld uit een van de vele marktplaatsen voor WordPress thema’s zoals ThemeForest. Als je jouw website helemaal vanaf 0 start en zelf wilt vormgeven, dan wordt het gratis thema Storefront aanbevolen, omdat die alle noodzakelijke elementen bevat om een volledige shop te bouwen.
Ondersteuning
Zoals vaker aangehaald is, is WooCommerce een gratis open source project. Daarom is er dan ook weinig tot geen directe ondersteuning via WooCommerce, mocht je tegen problemen aanlopen. Dat gezegd hebbende is er wel een zeer uitgebreid overzicht aan documentatie die je kunt raadplegen, en zijn er talrijke openbare communities en fora.
Shopify
Algemeen
Shopify is een e-commerce platform waarop je je abonneert. Alle code en dergelijke draait dus niet op je eigen website, maar op het Shopify platform. Je krijgt wel controle over je winkel door aanpassingsmogelijkheid voor HTML en CSS.
Shopify is dé aangewezen tool voor veel webshops, het zorgt inmiddels voor meer dan 4 miljoen shops wereldwijd.
Door het enorme team achter Shopify wordt het gezien als hét platform voor gebruiksvriendelijke shops. Omdat Shopify samenwerkt met Amazon, kun je jouw producten ook direct aanbieden op dat wereldwijde selling kanaal.
Gebruiksvriendelijkheid
Shopify is erg gebruiksvriendelijk omdat het gebruik maakt van een simpel ‘Drag & Drop’ systeem om functionaliteiten toe te voegen. Je hebt geen enkele kennis van code, HTML of CSS nodig om het werkend te krijgen.
Daarnaast heeft het ook nog eens een uiterst simpel betalingssysteem waardoor ook je klanten geen problemen ondervinden bij hun aankopen.
Prijs en bijkomende kosten
Shopify is niet gratis. Een basisabonnement begint bij $29 per maand, en houdt er rekening mee dat je per transactie extra kosten moet betalen voor de financiële afhandeling! Wil je meer opties, dan moet je ook meer betalen; een volgende stap brengt al snel $79 per maand met zich mee, en wil je alle toeters en bellen dan zit je al snel aan de $299 per maand. Overigens geeft Shopify je wél een 14-dagen gratis proefperiode als je het platform wil uitproberen!
SEO
Shopify haalt de hoogste score op het gebied van SEO volgens de vergelijking die we eerder al aanhaalden: 98 van de maximale 100 punten.
Alle plannen omvatten de basis SEO-mogelijkheden als bewerkbare titel tags, meta beschrijvingen, pagina URL’s, ALT-teksten voor afbeeldingen en bewerkbare namen voor afbeeldingen, enz.
E-Commerce sjablonen en uitbreidingen
Shopify heeft een keur aan thema’s in hun store. Maar omdat het een ‘hosted’-platform betreft zijn de mogelijkheden om het aan te passen aan jouw eigen wensen beperkt.
Op dit moment biedt Shopify 9 gratis en 70 betaalde thema’s. Prijzen starten vanaf $100 voor de betaalde thema’s.
Ondersteuning
De ondersteuning is het sterke punt van Shopify. Ze bieden 24/7 24-uurs ondersteuning via onder andere mail, chat, telefoon en online fora. Daarnaast heeft Shopify een uitgebreid online helpcentrum.
Magento
Algemeen
Magento is een oudgediende en wordt gezien als het meest flexibele e-commerce platform op de markt. Dat mag ook wel, want als je iets meer dan een beetje tech-savvy bent kun je werkelijk alles aanpassen naar jouw persoonlijke wensen. En daar zit ook direct het probleem, je moet wel echt kennis hebben van code, HTML en CSS wil je hiermee aan de slag gaan. En eigenlijk ook wel meer dan een beetje, omdat alles met elkaar samenhangt waardoor een aanpassing hier een -ongewild- effect elders kan hebben.
Omdat Magento -van de tot nu besproken platformen- het meest technische inzicht vergt wordt het ook minder vaak gebruikt; op dit moment maken bijna 200.00 webshops gebruiken Magento.
Gebruiksvriendelijkheid
Zoals gesteld is Magento niet het meest gebruiksvriendelijke platform als het gaat om de beginnende gebruiker zonder uitgebreide kennis van programmeren en code.
Prijs en bijkomende kosten
Magento is er in twee smaken. Magento 2.0 is gratis om te downloaden en installeren, en heeft ook geen maandelijkse abonnementskosten. Het is ideaal voor de tech-savvy starter of middelgrote winkels.
Voor grote online winkels is er de Enterprise editie waarvan de kosten afhangen van de grootte van je winkel.
Magento kan uitgebreid worden met allerlei plug-ins, maar let daarbij op! Die zijn meestal niet gratis en sommige plug-ins kunnen best prijzig zijn.
SEO
Qua zoekmachine optimalisatie is Magento een top 3 platform met 96 van de maximaal 100 punten. Alles wat je nodig hebt om jezelf maximaal vindbaar te maken in zoekmachines is aanwezig om te gebruiken. Maar zoals eerder al gesteld moet je de nodige technische kennis hebben om dit ook daadwerkelijk te gebruiken!
E-commerce sjablonen en uitbreidingen
Om je shop in te richten kun je ook bij Magento gebruik maken van thema’s die je in de Magento Marketplace kunt vinden. Daar vind je één gratis thema, en tien betaalde versies die starten op $10. Maar ook op populaire andere marktplaatsen als ThemeForest kun je Magento 2.0 thema’s kopen.
Ondersteuning
Magento heeft wat betreft ondersteuning hetzelfde ‘probleem’ als bijna alle andere open source software. Ondersteuning voor problemen is niet beschikbaar via mail, telefoon of chat. Je moet zelf de oplossing voor je probleem zoeken. Maar daar is dan ook volop ruimte voor! Via de website van Magento, het online help centre en ook via het uitgebreide blog kun je antwoord vinden op je vragen.
Daarnaast is er een zeer actieve developer community die je om hulp kunt vragen als je vastloopt, of je duikt in gratis trainingen die aangeboden worden.
CS-Cart
Algemeen
CS Cart is een zelf gehost platform. Je betaalt slechts één keer voor de software die je kunt downloaden en daarna installeren op je eigen hosting platform. De software is in ruime mate aanpasbaar aan je eigen wensen. CS Cart is nog opkomend en wordt op dit moment op meer dan 43 duizend websites gebruikt.
Gebruiksvriendelijkheid
CS-Cart maakt gebruik van een handige drag-and-drop editor om je shop vorm te geven; het lijkt daarmee erg op hoe WordPress werkt, dus als je dat onder de knie hebt kunt dan kun je CS-Cart ook zelf vorm geven. Voor wie echt technisch onderlegd is, is het zelfs mogelijk om direct de code aan te passen en de CSS, maar dat is niet voor iedereen noodzakelijk.
Prijs en bijkomende kosten
CS-Cart moet je eenmalig aanschaffen, daarna is het gratis te gebruiken voor zolang als je wilt. De basisversie kost $385, heb je meer nodig dan is er een Ultimate versie voor nog geen $900 en de meeste uitgebreide Multi vendor versie kost bijna $1.500.
Voor updates van de verschillende pakketten moet je na je eerste jaar gaan betalen. Let op dat je dat doet voor het eerste jaar verlopen is, dat kan tientallen dollars per jaar schelen.
SEO
CS-Cart ondersteunt de meeste basis opties voor Search Engine Optimalisatie zoals aanpasbare url’s en meta beschrijvingen. Vanuit community forums kun je ook handige SEO tips vinden.
E-commerce sjablonen en uitbreidingen
CS-Cart wordt standaard geleverd met een ruime hoeveelheid aan e-commerce thema’s, maar als die niet passen bij wat je wilt kun je ook kijken of er op de CS-Cart marktplaats iets beter passends te vinden is.
Ondersteuning
CS-Cart heeft haar ondersteuning uniek vormgegeven. Als je de software aanschaft krijg je standaard 50 ‘credits’ die je kunt inzetten voor hulp. Zijn je credits op, dan moet je extra credits bijkopen.
Conclusie
Zoals je ziet zijn er een tal van mogelijkheden om een shop op je website te plaatsen. Welk platform het best voor jou geschikt is hangt af van wat je specifieke eisen en wensen zijn en hoe technisch onderlegd je bent. De website Saasworthy maakte een handig -puntsgewijs- overzicht van alle hierboven besproken platformen dat je wellicht kan helpen bij je keuze.
Maar voordat je start is het raadzaam om je eerst even te verdiepen in de gewijzigde wetgeving inzake online verkopen die voor de EU eind mei zijn geïmplementeerd; misschien dat dat je keuze nog beïnvloedt.