Je profielfoto spreekt boekdelen, en laat óók nog eens zien hoe lief je kan lachen 🙂
Op het gebied van online zakendoen kan het belang van uw profielfoto voor het creëren van een sterke eerste indruk niet genoeg worden benadrukt. Of je nu wel of niet het gezicht van je bedrijf bent, het maken van een positieve impact is cruciaal
Hoe kan je dit aanpakken?
Je kunt hulp inschakelen van Neeltje** op de hoek van de straat, die even door jouw galerij bladert op zoek naar een leuke -professionele- foto.
Maar je kan ook gebruik maken van een compleet gratis tool die jouw foto voor je analyseert!
Scheelt weer werk voor Neeltje, maar voorkomt ook onnodige sociale interactie met de buurvrouw op de hoek voor jou.
**Neeltje is fictief
Maak kennis met de foto analysetool van Snappr, die jouw profielfoto analyseert door iets te lang te staren naar jouw gezicht!
Misschien is staren een verkeerde woordkeuze. Snappr kijkt naar het gezicht en geeft je verschillende scores op verschillende vlakken.
De ‘Big 3’ zijn: Face, Composition en Editing.
Ik pak even mijn gezicht als voorbeeld, en hoop hier niet te veel spijt van te krijgen. Nu ga ik niet wakker liggen van de score, en ben ik zelfs aangenaam verrast!
Voor ieder onderdeel van mijn gezicht dat Snappr heeft geanalyseerd, zijn er fijne klikbare kopjes die wat meer uitleg geven waarom Snappr mij deze score heeft gegeven. En niet op passief-agressieve wijze, maar objectief. Kan ik met een gerust hart slapen.
Laten we als eerst eens even kijken naar Face (het gezicht):
Snappr scoort jouw Face door te kijken naar je Smile (glimlach), Jawline (kaaklijn) en Squinch (de mate waarin je ogen mee lachen met de rest van je gezicht).
Mijn lach: Deze is okay, niet perfect maar ook zeker niet verkeerd! Snappr vindt echter dat ik mijn mondhoeken wat verder omhoog mag doen. Maar ik kan zo 1, 2, 3 niet mijn natuurlijke lach-pose veranderen.
Mijn kaaklijn: Okay! Deze is nog wat te versterken door een groter contrast tussen gezicht en nek toe te passen.
Mijn squinch: Deze is perfect! Erg fijn om te lezen, maar misschien is hier een klein beetje vals spel van toepassing, aangezien ik deels Indo ben. Al met al tevreden.
Nu gaan we door naar de Composition (compositie)!
Hier houdt Snappr rekening met de Zoom (hoe je profielfoto is ingezoomd), de Rule Of Thirds (positionering-‘regel’ die kunstenaars sinds lang geleden al gebruiken), en de Background (achtergrond van je foto).
De Zoom en de Rule Of Thirds scoren beide perfect!
Zoom: deze geeft een goede balans weer tussen mijn schouders en de focus -die op mijn gezicht blijft.
Rule Of Thirds: deze stelt dat mijn ogen niet ver van de bovenste horizontale lijn zitten. Dit is een mooie maatstaf om aan te houden tijdens het verschuiven van je foto.
Background: mijn achtergrond is slecht. Het is druk, met verschillende elementen en kleuren. De focus zou voornamelijk bij mijn gezicht moeten blijven, maar door alles wat er gaande is kan je snel afgeleid raken. Hier valt nog op te winnen!
Als laatste van de ‘Big 3’ hebben we Editing (het bewerken van de foto).
Dit is het meest uitgebreide onderdeel van de analyse van de foto. Hier wordt namelijk niet op 3 dingen gelet, maar op 5 categoriën.
Brightness (helderheid), Contrast (contrast), Sharpness (scherpte van de foto), Saturation (verzadiging) en Color Temp. (kleurbalans).
Heel eerlijk, aan het bewerken van de profielfoto heb ik nagenoeg niks gedaan. Wél heb ik de portretmodus van mijn (telefoon)camera gebruikt.
Dan komt het maar goed uit dat ik genoeg voldoendes heb mogen scoren voor dit onderdeel. Ik ga hier dan ook verder niet te diep op in.
Er zijn overduidelijk nog elementen waaraan ik verbeteringen kan brengen, maar dat vergt de benodigde fotobewerking-skills.
Alhoewel ik een aardige partij kan Photoshoppen, is fotobewerking niet een van mijn aangescherpte skills.
Wat vind ik van deze tool en zijn analyse?
Over het algemeen ben ik zeer tevreden met mijn foto analyse! Zijn er verbeterpunten? Jazeker. Maar een profielfoto die een collega van mij heeft gemaakt op een random maandag die 76 punten scoort gooi ik niet weg. Mocht ik een nieuwe (betere) foto laten maken, gooi ik deze toch even door de analysetool. Benieuwd ben ik namelijk zeker.
Heb je niet zo hoog gescoord met je eerst geteste foto? Geen paniek. Na het analyseren van je eerste foto krijg je de mogelijkheid om een andere foto te analyseren! Zo kun je zien welke foto het beste past voor jouw LinkedIn pagina (of andere social media uitingen).
Naast een goede foto hebben op LinkedIn, ook beter gevonden willen worden?
Natuurlijk is deze uitslag niet absoluut! Hoe jij je eerste indruk wil geven naar buiten toe ligt nog steeds volledig in jouw handen, en daar kan geen analysetool (of buurvrouw) iets over zeggen zonder dat jij het toelaat.
Snappr geeft jou alleen de handvatten om ervoor te zorgen dat je zelfverzekerd naar buiten kunt treden door onderbouwde redenen te geven aan jouw foto’s Big 3.
Keep that chin up, that smile wide and that squinch squinchy!
Jouw persoonlijke visitekaartje (je gezicht) is slechts één van de vele mogelijkheden om je Social Media strategisch in te zetten. Ben je benieuwd naar wat je nog meer zou kunnen doen jouw Social Media kanalen te gebruiken? Lees onze blogs, of laat ons je helpen!