UTM-codes Meesterschap: Jouw Gids voor Nauwkeurige Tracking

Elke link en al het verkeer van sociale media volgen

Wist je dat je door het gebruik van UTM-codes moeiteloos kunt bijhouden welk sociaal medianetwerk verantwoordelijk is voor het genereren van verkeer naar jouw website? Dit is vooral handig als het onthouden van dergelijke details niet je sterkste punt is, waardoor je het gemak hebt om snel te reageren op vragen van je manager of klant.

We leggen je graag uit hoe je dat organiseert.

Een snel en eenvoudig overzicht van UTM-codes

Maar eerst even een korte uitleg van wat UTM-codes eigenlijk zijn en waarom ze zo belangrijk zijn?

“UTM” staat voor “Urchin Tracking Module“. Urchin Software Corporation werd in 2005 overgenomen door Google en hun software legde de basis voor wat we nu kennen als Google Analytics.

UTM-codes zijn stukjes tekst die je achteraan een link kunt toevoegen die Google Analytics (net zoals veel andere analysetools) een beetje meer informatie over elke link geven. Hier is een voorbeeld van hoe zoiets eruit ziet:

https://www.voorbeeld.nl?utm_source=bronnaam&utm_medium=marketingmedium&utm_campaign=productinfo&utm_id=campagnenaam&utm_term=campagneterm&utm_content=campagnecontent

Waarom zijn UTM-codes belangrijk?

Als je veel tijd op sociale media doorbrengt, publiceer je mogelijk tientallen nieuwe links per maand.

UTM-codes helpen je de prestaties van elk van die links te volgen, zodat je kunt zien waar jouw verkeer naar je website vandaan komt.

Je kunt de UTM-variabelen in de link gebruiken om algemene informatie bij te houden, zoals hoeveel verkeer je via sociale media krijgt. Je kunt ze ook gebruiken om de fijne details bij te houden, zoals hoeveel inkomsten je haalt uit je Twitter-bio.

Er zijn vele, vele manieren om koppelingen met UTM-codes te volgen.

En het goede nieuws: als je kiest voor een strategische manier om je links vanaf nu te taggen, bespaar je jezelf in de toekomst veel tijd (en misschien zelfs hoofdpijn!)

We staan op het punt een benadering van UTM-tagging te delen die voor ons bijzonder nuttig is geweest als het gaat om het meten van het ‘succes’ van onze links, en ik hoop dat dit ook voor jou zal zijn.

Maar voordat we daarop ingaan, laten we snel de verwachtingen bepalen over wat een goed getagde URL voor je kan betekenen.

De 3 essentiële vragen die een UTM-link kan beantwoorden

Wanneer alle UTM’s zijn geactiveerd, zou een link je moeten kunnen helpen bij het beantwoorden van enkele basisvragen over je webverkeer zoals:

  1. Waar komt het verkeer vandaan?
  2. Hoe komt het bij mij?
  3. Waarom komt het naar mij?
 

In wezen vertellen UTM-codes het verhaal van hoe verkeer naar je toe komt.

Dit werkt door drie (of meer) elementen te gebruiken die ‘UTM-parameters’ worden genoemd, die we hieronder in detail zullen bespreken:

  • Bron
  • Medium
  • Inhoud (optioneel)
  • Campagne
 

Daarom ziet een UTM-getagde URL er als volgt uit:

https://www.voorbeeld.nl?utm_source=bronnaam&utm_medium=marketingmedium&utm_campaign=productinfo&utm_id=campagnenaam&utm_term=campagneterm&utm_content=campagnecontent

Zie je al die “utm_” -stukjes?
Dat is waar we het verkeer labelen dat van deze link komt.

Natuurlijk is het behoorlijk erg om die lange reeks tekens te typen, dus de meeste mensen gebruiken ‘URL/ UTM-generatoren’.

Met deze handige tools kun je de waarden voor elk van die parameters invoeren, en dan doen de tools de magie om ze samen te voegen tot een mooie URL. Enkele populaire generatoren zijn:

 

De UTM-parameters vertellen Google Analytics hoe jouw inkomend verkeer moet worden gesorteerd. Als je jouw links op sociale media (en de rest van jouw content distributie) bijhoudt, haal je veel meer voordeel uit de acquisitie functies van Google Analytics, omdat je Google Analytics meer geeft om bij te houden.

Klik op de afbeelding voor grote versie

Dit zijn de verschillende plaatsen waar je UTM-informatie kunt vinden in jouw Google Analytics-dashboard:

  1. Acquisitie > Al het verkeer > Bron/medium
  2. Acquisitie > Campagnes > Alle campagnes
 

Laten we nu eens kijken hoe je UTM-codes en parameters kunt gebruiken in jouw links naar sociale media.

Hoe je UTM-codes en parameters gebruikt in jouw links naar sociale media

Met UTM-codes proberen we Google Analytics te helpen ons het verhaal te vertellen van hoe ons social media verkeer ons bereikt. We proberen drie vragen te beantwoorden:

  1. Waar komt het verkeer vandaan?
  2. Hoe komt het bij mij?
  3. Waarom komt het naar mij?
 

Het goede nieuws is: het kiezen van uw UTM-parameters is net zo eenvoudig als het beantwoorden van die vragen voor elke link die je publiceert. Laten we eens kijken hoe dat samenwerkt.

1. Hoe de "bron" UTM-codes in sociale media te gebruiken?

Kort: Je kunt de naam gebruiken van het sociale platform waar je de link deelt (bijv. Twitter, Facebook, LinkedIn, Pinterest, ez) als de “bron” UTM-tag. Dit is veelal de eerste parameter van de string, dus na de link komt eerst ?&umt_ (het vraagteken wordt alleen vóór de allereerste parameter gebruikt!)

De parameter ‘bron’ heeft alles te maken met het beantwoorden van de vraag: ‘Waar komt mijn verkeer vandaan?’

Door de parameter ?utm_source= toe te voegen aan je links, tag je elk bezoek dat van die link komt op een manier die zegt: “dit bezoek kwam van die en die site of platform.”

Jouw UTM-parameter “bron” geeft dus eenvoudig aan waar het verkeer vandaan komt.

Nu, ik zeg, “eenvoudig”, maar er zijn een groot aantal manieren waarop dit zou kunnen worden gedaan. Als je bijvoorbeeld naar je volgers tweet over een interessant blogbericht dat je net hebt geschreven, zou je de vraag “Waar komt het verkeer vandaan?” op een paar manieren kunnen beantwoorden.

  • Het komt van jou, de deler.
  • Het komt van Twitter/ Facebook, LinkedIn, enz, dus de plek waar het wordt gedeeld.
  • Het komt van je volgers, degenen die het lezen.

 

Je kunt hier op allerlei manieren over nadenken.

Maar Google raadt aan het veld ‘bron’ te gebruiken om de ‘verwijzer’ te beschrijven, of de entiteit die het verkeer daadwerkelijk jouw kant op stuurt. In dit voorbeeld zou een goede brontag gewoon ‘Twitter’ zijn. Daar zijn een paar goede redenen voor:

Je zult uiteindelijk AL je verkeer van Twitter op één plek willen bijhouden.

In het geval van links naar sociale media is dit nog logischer. Als iemand jouw links deelt of retweet, komt het verkeer niet echt meer van jou, maar komt het nog steeds van hetzelfde sociale-mediaplatform!

In sociale media heb ik ontdekt dat de eenvoudigste benadering is om het social media platform waaruit je de link deelt te gebruiken als de “bron” UTM-tag. Wanneer ik een link naar Facebook deel, worden deze getagd met “?&utm_source=facebook”

2. Hoe de "Medium" UTM-parameter in sociale media te gebruiken?

Kort: Overweeg om ‘social’ in te stellen als jouw mediumtag voor alle links die op sociale media worden gedeeld.

Deze parameter heeft alles te maken met het beantwoorden van de vraag: “Hoe komt mijn verkeer naar mij toe?”

Door de parameter &utm_medium= toe te voegen aan je links, tag je elk bezoek dat van die link komt op een manier die zegt: “dit bezoek kwam via _______.”

Dit is iets minder eenvoudig dan de brontag waar we naar hebben gekeken, want voor elke manier om te beschrijven waar het verkeer vandaan komt, zijn er waarschijnlijk 10 manieren om te beschrijven hoe het je bereikt!

Daarom kan het handig zijn om vooraf enkele UTM-regels vast te stellen. Als je voor jezelf een eenvoudige algemene lijst met opties voor de “medium”-tag geeft, kan dit deel van het link-tracking proces een stuk eenvoudiger maken..

Google stelt voor om een algemene naam van het marketing medium te gebruiken voor deze parameter in hun URL-builder:

Dat helpt om het simpel te houden! Voor het taggen van UTM-codes op sociale media is een heel eenvoudige benadering om altijd ‘sociaal’ als uw medium te gebruiken. Je hoeft dit niet te doen, maar ik heb gemerkt dat het heel gemakkelijk is om het verkeer in mijn marketingkanalen op hoog niveau te sorteren, vooral als ik het advies van Google hierover volg wanneer ik andere links tag.

Ter informatie, hier zijn enkele andere “medium” -tags die je zou kunnen overwegen voor niet-sociale links:

  • E-mail
  • Blog
  • Blog-gast (voor als je een gast post op de blog van een influencer)
  • Blog Gesyndiceerd (voor wanneer je jouw artikelen deelt met syndicatie sites)
  • Adv

3. Hoe de "Campagne" UTM-parameter in social media te gebruiken?

Nu voor de laatste van de vragen: waarom komt het verkeer naar jou toe?

Dit is waar de UTM-parameter “campagne” over gaat. Door de parameter &utm_campaign= toe te voegen aan jouw links, tag je elk bezoek dat van die link komt op een manier die zegt: “dit verkeer komt van deze inspanning”.

Er zijn ZOVEEL manieren om deze tag te gebruiken! En het mooie is dat als je consistent bent met je bron- en medium UTM-parameters, je veel flexibiliteit hebt als het gaat om het bijhouden van campagnes.

Hier zijn een paar manieren om de campagne parameter te gebruiken:

  • Gebruik het voor speciale acties. Een nieuw product lanceren? Probeer ‘lanceer-[Productnaam]’ als jouw campagne.

  • Gebruik het voor persona’s. Als een bericht speciaal voor één kopers persona is gemaakt, kun je overwegen om die link dienovereenkomstig te taggen. Je kunt bijvoorbeeld ‘manager-mandy’ of ‘practitioner-pam’ proberen als jouw campagne waarden.

  • Gebruik het voor zakelijke doeleinden. Is die blogpost die je tweet over het genereren van leads, sales of thought leadership? Je kunt campagne waarden gebruiken zoals ‘contact’, ‘compleet’ of ‘lead’.

Let op: wees duidelijk met je tags, want je lezers kunnen ze zien in de URL-balk van hun browser.

Hoe je jouw UTM’s voor sociale media kunt volgen in Google Analytics

En als je eenmaal jouw links met UTM’s hebt getagd en bijgehouden, kun je een heel goed idee krijgen van waar jouw verkeer vandaan komt door naar Google Analytics te gaan.

Google Analytics maakt het heel gemakkelijk om deze UTM’s te organiseren en te analyseren. Je kunt UTM-campagne, -bron en -medium allemaal vanuit hetzelfde Google Analytics-dashboard bekijken.

Hier is waar:

  1. Ga naar Acquisitie > Campagnes > Alle campagnes
  2. Klik om de primaire dimensie van campagne, bron of medium te bekijken

Korte samenvatting van UTM-codes op sociale media

We staan op het punt om in te gaan op hoe je deze kunt bijhouden in Google Analytics, maar laten we eerst een supersnelle samenvatting geven van wat we hebben behandeld:

De “bron” UTM-tag = de verwijzer (Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube, etc.)

De “gemiddelde” UTM-tag = hoe het verkeer bij je terechtkomt (voor de meeste social media links is dit gewoon “sociaal”)

De “campagne” UTM-tag = waarom het verkeer naar je toe komt (lancering, persona, promotie, enz.)

Andere campagnes ander UTM tags

In bovenstaande uitleg hebben we alles benaderd vanuit het oogpunt van organisch verkeer vanuit social media. Maar er zijn natuurlijk veel meer manieren om verkeer naar je website te krijgen. Zo kun je de url die je in je bio plaatst voorzien van de tag &utm_campaign=biosocial, betaalde advertenties kun je voorzien van &utm_id=advertentiecampagne.

En het mooie is dat jij aan de knoppen zit en de UTM-tags kunt vormgeven zoals jij dat wilt. 

Maar LET OP! Consistentie is belangrijk. Zorg ervoor dat de manier waarop je dat doet consequent en consistent is. Dus als je als source Facebook wilt opgeven, doe dat dan altijd op dezelfde manier, dus niet de ene keer Facebook en de andere keer FB. Jij weet dat ze hetzelfde betekenen, maar Google Analytics ‘leest’ dit als twee bronnen en zal ze dus niet samenvoegen.

Daarom is het raadzaam om voor jezelf eerst een overzicht te maken van de verschillende tags voor de verschillende bronnen en mediums die je nu en in de nabije toekomst wilt gaan gebruiken. Op die manier wordt je Google Analytics nog waardevoller als hulp bij bepalen wat wel en niet werkt, en hoe je misschien bepaalde onderdelen kunt verbeteren.

Bedankt voor jouw bericht!

Wij zullen zo snel mogelijk contact met jou opnemen.

Hosting solutions for you

Bedankt voor jouw sollicitatie!

Wij zullen zo snel contact met jou opnemen.

Hosting solutions for you
pop-up-circle

Solliciteer nu!

Klaar voor je nieuwe job? Upload nu je cv!