Google SEO tips voor 2018
Waar zoekmachine optimalisatie tien jaar geleden begon met verschillende trucjes om bovenaan in de Google zoekresultaten te komen, word je daar vandaag op afgestraft. In het SEO-wereld gaat het er in 2018 over om jouw website relevant te maken voor de websitebezoeker. Google houdt vs websites die zijn klanten (online zoekers) het antwoord geven waar ze naar op zoek zijn. Om dit te bewerkstelligen moet Google enerzijds jouw website kunnen begrijpen en lezen en anderzijds bezoekers het antwoord op hun vragen kunnen vinden.
Om jouw website SEO-proof te maken voor 2018, geven we je onderstaande tips met enkele actiepunten waar je mee aan de slag kunt gaan:
Tip 1 Begrijpen en lezen
Op jouw website wil je zo duidelijk en helder mogelijk zijn naar je bezoekers toe. Dat wil je ook nog eens met zo’n kort mogelijke en begrijpelijke zinnen. Lastig, maar je kunt jouw omgeving gebruiken om dit te testen. Het kan namelijk zijn dat je al zo verknocht bent in jouw vakgebied, dat je het alleen uit kunt leggen in vakjargon en onbegrijpelijke taal voor anderen.
Enkele actiepunten voor deze tip:
- Bekijk kritisch jouw pagina’s. Vraag jezelf af: is het voor mij begrijpelijk? Is het makkelijk leesbaar en geeft het een goed beeld van wat ik met deze pagina wil zeggen?
- Vraag bij mensen uit je omgeving na of zij het ook op dezelfde manier zien. Vraag vooral mensen die niets van jouw bedrijf weten. Snappen zij wat je met de pagina wil zeggen?
- Zorg voor een basis optimalisatie van de belangrijkste pagina’s van je website. Denk hierbij aan de titel van de pagina, de metabeschrijvingen en de h1 en h2 tags.
- Herhaal de vorige actie ook voor alle andere pagina’s op je website.
Tip 2 WordPress
Het meest gebruikte CMS voor websites is WordPress. Gebruik jij WordPress? Goed zo, want daar kunnen wij ook het beste mee werken. Het is een geweldig systeem om een blog bij te houden en voor zoekmachine optimalisatie. Het systeem heeft een actieve community en er worden veel plugins gemaakt om de website ver te laten groeien (voor SEO is de Yoast plugin een goede basis voor SEO). Het is wel belangrijk om de installatie van plugins te beperken. Elke plugin voegt zijn eigen code toe aan de website, waardoor deze mogelijk kan vervuilen.
Wat je in 2018 moet doen:
- Verwijder alle plugins die je niet gebruikt en overbodig zijn.
- Bekijk of de teksten te zien zijn in de code van de website (klik op jouw website, ergens, op de rechtermuisknop en selecteer ‘inspecteren’. De code verschijnt en hier zou je gemakkelijk de tekst/content moeten terugzien.)
- Werk je niet met WordPress? Overweeg om jouw website opnieuw op te bouwen in dit systeem als je beter wil presteren in Google.
Tip 3 Rich Mark up
Google is in 2015 met Rankbrain gekomen. Het algoritme van de zoekmachine is hierdoor verbeterd en waardoor Google meer inzicht krijgt in de zoekvragen van Google gebruikers. Het leert zichzelf continu verbeteren en jouw zoekgedrag kennen. Zo kunnen ze jou al zoeker steeds beter bedienen. Daarbij is het systeem ook zo geavanceerd dat het ‘semantiek’ begrijpt. Dit betekent dat het ook synoniemen die met jouw zoekopdracht begrijpt en dus niet alleen op de exacte woorden in de zoekopdracht zoekt. Om jouw website daarop te optimaliseren moet je gebruik maken van Rich Markup.
Hoe? Zo:
- Laat semantische code/Rich Markups in je website verwerken. Vraag jouw programmeur of onze programmeurs om dit voor je website na te kijken.
Tip 4 Bezoekersgedrag
Voor het aanbieden van het antwoord houdt Google continu de gekozen antwoorden en het gedrag van de zoeker in de gaten. Is er bijvoorbeeld een hoog uitstappercentage op een website, dan trekt Google al snel de conclusie dat de website niet interessant genoeg is voor de websitebezoeker. Slecht voor de Google ranking natuurlijk.
Hoe stimuleer je websitebezoekers om langer op jouw website te blijven?:
- Nogmaals, maak je pagina zo relevant mogelijk voor de bezoeker. Zorg er ook voor dat er genoeg (interessante) informatie te lezen is, waardoor de bezoeker ook de tijd nodig heeft om deze informatie tot zich te nemen.
- Zorg op jouw website voor interne links, waardoor de websitebezoeker doorklikt en op jouw website blijft.
- Zorg voor artikelen in je website waarmee je kan scoren met een featured snippet (een zoekresultaat dat direct het antwoord geeft in Google)
Tip 5 Voice Search
De opkomst van Voice Search wordt al een tijdje benoemd, maar het is nog steeds een mogelijkheid voor websites om in te duiken. Er worden steeds meer apparaten in huis aangeschaft die m.b.v. je stem worden aangestuurd. Mensen ‘praten’ steeds meer tegen Google in plaats van de zoekopdracht te typen. De zinnen die iemand tegen Google uitspreekt zijn langer en vol met woorden die voor opvulling zorgen. Je kunt bijvoorbeeld typen ‘restaurant Veghel’ of inspreken ‘wat is een gezellig restaurant in de buurt van Veghel?’.
Hoe moet je jouw website hier op voorbereiden:
- Kijk verder dan dat ene zoekwoord en stel een vraagzin samen die perfect op jouw website pagina aansluit. Deze pagina moet perfect antwoord geven op deze vraagzin, zodat het voice search-proof is.
Tip 6 Beveiliging
Hackers krijgen steeds meer aandacht in het nieuws. En niet voor niks, want ze kunnen grote schade aanrichten aan jouw website. Google wil veilige websites aanbieden aan haar gebruikers. In de nabije toekomst is een SSL certificaat voor Google verplicht. Het toont een groen slotje voor de url van jouw website en beveiligd de website voor mogelijke aanvallen.
Voor 2018 is het heel simpel:
- Installeer een SSL certificaat op je website. Bekijk System4’s SSL mogelijkheden.
Google blijft ontwikkelen
Google blijft updates maken en zijn gebruikers beter bedienen. Ze willen de beste ervaring aan hun gebruikers leveren door hen zo snel en effectief mogelijk de juiste informatie te geven. Zoek in Google nog naar meer artikelen over het optimaliseren van jouw website en lees ook onze andere blogberichten.
Is er nog veel te winnen op het gebied van SEO op jouw website? Wij helpen je graag bij het optimaliseren van jouw website. Neem contact met ons op, dan bekijken we samen wat we voor je kunnen betekenen.
Als we elkaar niet spreken voor de jaarwisseling: Een fijne jaarwisseling gewenst en laten we er een succesvol SEO jaar van maken!
Ga jij dit jaar met SEO aan de slag? Misschien kun je wel een handje helpen. Wij helpen je graag verder. Bekijk onze zoekmachine optimalisatie abonnement of neem contact met ons op.